
Om prosjektet
Da Gamlemessa, som tidligere var en spisesal for veftets ansatte, skulle få ny bruk som kafé, ble det nødvendig med noen endringer og ombygninger for å bedre tilgjengeligheten. De eksisterende toalettene i trappeoppgangen ble bygd om, og det ble etablert en ny hovedinngang. Inngangspartiet ble utstyrt med rullestolrampe, nytt dekke og automatisk dør.
ADRESSE
Andøyveien 182
VERNESTATUS
Fredningssak varslet
PROSJEKTET
Prosjektet ble utført i et samarbeid mellom Vest-Agder-museet med DS Hestmanden/Norsk krigsseilermuseum og Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter
KONTAKT
Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter
Det ble støpt en ny rampe som ble koblet på den eksisterende uteserveringen. Håndløperen er en videreføring av rekkverket på uteplassen, og er tilsvarende rekkverket på brua fra fastlandet og over til Bredalsholmen. Rampa er lagt på det høyeste punktet i terrenget, slik at hellingen blir så slak som mulig. I tillegg kobles den på uteplassen på en smart måte, slik at det er plass til en uteservering. Foto: Trond Isaksen, Riksantikvaren.
Den nye døren til spisesalen er en kopi av den opprinnelige, men med bredere dørblad på høyre side, slik at det er plass til en elektrisk rullestol. I tillegg er døra utstyrt med automatisk døråpner. Hellegangen er utvidet litt i bredden, og hellene er støpt ned i betong slik at det er enklere å rulle på dem. Foto: Trond Isaksen, Riksantikvaren.
Historikk
Bredalsholmen verft ble grunnlagt i 1876 av Christiansand Dok Compagni. Skipsfarten vokste kraftig i Norge på slutten av 1800-tallet, og dette førte til etablering av verft og verkstedindustri langs kysten. Kristiansands Mekaniske Verksted overtok driften i 1908, og holdt det gående frem til verftet ble lagt ned i 1988. Anlegget består av et dokkanlegg samt tilhørende bygninger og strukturer som dekket behov for produksjon, administrasjon, støttefunksjoner og sosiale aktiviteter, som spisesal.
Bygningen med spiserom for verftsarbeiderne brant ned i 1946. I 1950 sto et nybygg i mur klart, med spisesal i andre etasje og garderober i første. Trapperom med toaletter ble lagt i et tilbygg på nordsiden av bygningen, med hovedinngang på bakkenivå. Bygningen fungerer i dag som Gamlemessa kafe for besøkende på Bredalsholmen.
I 1996 ble Bredalsholmen etablert som nasjonalt fartøyvernsenter med spesialisering på reparasjon og vedlikehold av vernede fartøy. Den historiske tørrdokka fra 1876 er fortsatt i aktiv bruk, sammen med de tilstøtende verkstedbygningene, kaianleggene, kranene og andre tekniske installasjoner.
Anlegget er et viktig teknisk og industrielt kulturminne som er regulert til bevaring, og i tillegg har Riksantikvaren varslet fredning av anlegget.
Den gamle spisesalen, eller messa, har blitt gjort om til kafe for besøkende. Innerst i lokalet er døråpningen til trapperommet, hvor det er etablert nytt HC-toalett. Foto: Trond Isaksen, Riksantikvaren.
Mellom kafeen og trappegangen med nytt HC-toalett, var det en dør med høy terskel. Dette ble løst på en enkel måte med terskeleliminator. Foto: Trond Isaksen, Riksantikvaren.
Utfordringer og løsning
Da den gamle spisesalen skulle gjøres om til kafe for besøkende, ble behovet for tilgjengelighet tydelig. Hovedinngangen lå i førsteetasje, mens spisesalen, som var det naturlige stedet for en kafe, lå i andre etasje. Toalettene lå midt i trappeløpet, i en slags halvetasje, slik at besøkende måtte gå i trapp for å få tilgang.
Utenfor spisesalen var det en uteplass. For å få til en tilgjengelig inngang til kafeen, ble det støpt en rampe i betong opp til uteplassen. Den eksisterende hellegangen på uteplassen ble utvidet i bredden, og hellene ble støpt ned i betong slik at det er lettere å rulle på dem. Det ble satt inn en ny dobbeltdør til kafeen, som var lik den opprinnelige døren, men bred nok for rullestolbrukere og med automatisk døråpner.
Et tilbygg på nordsiden av bygningen rommet trappeløp og toaletter. Toalettene som lå i halvetasjen midt i trappeløpet hadde ingen andre rom over seg, og de hadde derfor svært god takhøyde. For å få på plass et universelt utformet toalett i samme etasje som kafeen, ble løsningen å ta noe av takhøyden og etablere et nytt HC-toalett i andre etasje. Samtidig beholdt man to toaletter i halvetasjen, slik at det nå er tre toaletter for besøkende.
Det kunne vært et alternativ å legge HC-toalettet i første etasje. Dette ble vurdert, men det ville ført til utfordringer med vinkelen fra inngangsdøren og til plasseringen av toalettet. I tillegg ville ikke toalettet vært på samme plan som kafeen. For å unngå at besøkende som har behov for HC-toalett, måtte ut av bygningen og inn en annen inngang ble det vurdert som mer brukervennlig å etablere nytt toalett i andre etasje.
Det var mange parter involvert i prosjektet. Bruk og drift av kafeen og anlegget er delt mellom Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter og Vestagdermuseet med D/S Hestmanden. Kulturminneavdelingen hos Agder fylkeskommune var tett involvert i prosessen, og man kom frem til gode løsninger ved bruk av hyppige befaringer.
De opprinnelige toalettene lå midt i en trappeavsats, i en halvetasje. Nytt HC-toalett er etablert en halv etasje opp, til venstre i bildet. To toaletter er beholdt i halvetasjen, slik at det nå er tre toaletter tilgjengelig i kafebygget. Foto: Trond Isaksen, Riksantikvaren.
Den gode takhøyden over de gamle toalettene gjorde det mulig å etablere nye toaletter. For å få på plass et HC-toalett i tilknytning til kafeen, tok man noe av takhøyden og lagde et nytt rom med plass til toalett og stellebord. Foto: Trond Isaksen, Riksantikvaren.
Læringspunkter
- Ved å bruke terrenget og etablere innganger direkte til begge etasjer kunne man unngå å etablere en heis.