1Historikk

Klassisk murgård hvor gatefasadene preges av ornamenter, gesimser, vindu og balkonger.Oslo
Foto: M. Boro ©Riksantikvaren

I siste halvdel av 1800-tallet ekspanderte mange byer i Norge kraftig. Mange flyttet inn til byene og behovet for boliger var derfor stort. Løsningen på dette ble leiegårdene i teglmur. Mange av murgårdene ble tegnet av arkitekter. De fleste av datidens arkitekter og ingeniører var utdannet i Tyskland og tok med seg byggeteknikk og stilidealer fra kontinentet.

Hovedbygningene ligger ut mot gata med gavlene tett inn mot naboenes gavl. En del gårder hadde èn eller to fløyer bakover i det indre gårdsrommet. Noen eiendommer hadde indre boliggårder i tillegg til frontgården. I bakgården var det ofte uthusbebyggelse med toaletter, staller og boder. Tidlig på 1900-tallet ble storgårdskvartaler vanlig. Dette er bebyggelse med boliggårder ut mot gata og store åpne gårdsrom, gjerne med grøntanlegg, lekeplasser og sittemuligheter. Fra slutten av 1920-tallet gjorde funksjonalismen seg gjeldende. Med denne stilretningen ble lamellblokkene etter hvert vanlige.

1800-tallets murgårdsfasader var ofte rikt utsmykket og preget av historismen. På 1900-tallet gjorde andre stilretninger enn historismen seg gjeldende, men hovedprinsippene for utformingen fra 1800-tallet endres lite tidlig på 1900-tallet. Århundret begynte med jugendstil, nasjonalromantikken og så klassisismen på 1920-tallet. Bygningene besto fortsatt av saltakshus, men det fantes også bygninger med valmtak. Etter hvert gjorde de funksjonalistiske idealene seg gjeldende med mindre ornamenter og klarere former og volumer.

Også i mellomkrigstida og rett etter 2. verdenskrig ble det oppført mange bygninger med bærende teglvegger og betongdekker.

2Oppbygging

Fasadene og den innvendige langsgående bæreveggen bærer bjelkelagene og vektene fra taket. Sideveis stabiliseres gårdene av gavlene, trapperom og innvendige skillevegger. Takkonstruksjonene er i tre. Vegger og dekker er bundet sammen med jernankre. Også bjelkelaget er med på å stabilisere bygningen. Bygningene var smale – omkring 9 meter brede, noe som ga godt lys til alle rom.

Fram til tidlig på 1900-tallet ble fasadene dekorert med ornamenter, gesimsbånd mm. Disse er utført som trekninger i kalkpuss, oftest undermurt for å sikre god holdbarhet. Det brukes også støpte gipsutsmykkinger som festes til fasadene.

I de store byene ble det stilt krav om murt gesims i stedet for gesims i tre. I Oslo gjaldt dette kravet fra 1827. Tidligere var gesimsen bygget i tre, men faren for brannspredning gjorde at man gikk bort fra denne løsningen.

Fundament/kjellermur

Murgårdene er tunge bygninger. Fundamenteringen varierer avhenging av grunnen, type bygg og tilgjengelig teknikk/ materialer. Mange er fundamentert til fjell eller fast masse. Der det er langt til fjell var det vanlig med fundamentering på treflåter. Ved varierende dybde til fjell kan deler av bygningen stå på fjell og deler på flåter. Treflåtene ble lagt under grunnvannsnivået for å forhindre forråtnelse av treverket. På 1900-tallet ble etter hvert armert grunnsåle og støpt gulv på grunnen vanlig. Etter hvert ble det vanlig med betongplate helt eller delvis armert på et underlag av grus/lettbetong/sand, forsterket under de bærende elementene og isolert med for eksempel treullsplate og/eller kantisolerende blokker.

Tidlig i perioden ble kjellermurene oppført i naturstein, noen ganger i kombinasjon med teglstein på innsiden. Etter hvert ble betong det dominerende materialet.

Typisk murgård fra rundt århundreskiftet med vertikalt preg med tårn, karnapper, ulike vindusstørrelser og rik dekor. Stilmessig endret utformin- gen seg fra de enkle klassiserende fasadene preget av horisontale trekninger og like vinduene plassert jevnt bortover fasaden til århundreskiftets typiske vertikale preg. Etter århundreskiftet gjorde jugendstilen seg gjeldende med sin mykere linjeføring – en stilretning som avløses av den nasjonalromantiske perioden med tyngre preg og utstrakt bruk av natursteinsmur.
Foto: M. Boro © Riksantikvaren

Bærevegger/fasader

De typiske teglgårdene er oppført med bærende yttervegger i tegl, murt med kalkmørtel og som oftest pusset utvendig med kalkpuss. I tillegg til de bærende ytterveggene er det vanlig med en bærende langsgående midtvegg, den såkalte hjerteveggen, som også er murt opp i teglstein. Veggtykkelsen avhenger av hvor høy bygningen er. En fire etasjes gård har vanligvis

2-steins tykkelse i de to nederste etasjene og 1,5-steins tykkelse i de to øverste etasjene. Ved fem etasjer er nederste etasje av 2,5-steins tykkelse. Hulmur ble etter hvert tatt i bruk. Muring og puss ble hovedsakelig utført med kalk fram til mellomkrigstida. Da gikk man etter hvert over til kalksementmørtel.

Et stykke ut på 1900-tallet ble bæreveggene etter hvert i bare 1-steins mur, men isolert med for eksempel 5 cm treullsplate som ble pusset på innsiden. I perioden etter annen verdenskrig var det stor mangel på byggematerialer. Ytterveggene ble da vanligvis bygget av helsteinsmur isolert med gassbetong. Fasadene var ofte pusset eller slemmet blant annet pga. den dårlige kvaliteten på teglsteinen.

Murverket over vinduer og dører spenner i de tidlige gårdene i rette eller buete hvelv for å bringe belastningene til murverket over på siden av vinduene. Over åpninger ble det etter hvert vanlig å legge inn stålbjelker. Samtidig med at armert betong kom i bruk, ble det også mer vanlig å forsterke vindusåpninger med armering. Armeringen ble lagt direkte inn i murverket eller en kunne benytte armerte betongbjelker.

Til feste av vinduer og dører ble det på begge sider av åpningen murt inn minst to treklosser på størrelse med en vanlig teglstein. Alternativt ble det slått inn kiler i fuger der mørtelen var utelatt.

Som feste for innvendig kledning ble det murt inn spikerslag i tre. Hulrommet mellom muren og panelbordene er vesentlig for lufting/uttørking. Kledningen var underlag for forskjellig typer overflater (tapeter, brystningspanel mm.).

Utmurt bindingsverk ble i stor grad brukt i sekundære side- og bakbygninger og i innvendige vegger.

Etasjeskillere

Fram mot tidlig på 1900-tallet hadde denne bygningstypen trebjelkelag som hviler på front- eller bakfasaden og innvendige bærevegger. Stubbloftet er som oftest fylt med stubbloftsleire, av og til med sagflis. Bjelkeendene ligger ut i murveggen. Dette er en utsatt posisjon pga fukten utenfra og langsom uttørking.

Seinere ble etasjeskillene helt eller delvis oppført i betong. Det skjedde først for etasjeskillene i våtromssonen. I etterkrigstida var dekkene som regel bygget av kryssarmert betong med oppforet tregulv.

Takkonstruksjon

Tidlig i perioden ble takkonstruksjonen som regel utført som sperretak med hanebjelke og en knebukkløsning med murgesims. Et stykke ut på 1900-tallet ble etter hvert takkonstruksjonene utført langt spinklere. Bygningene ble da også ofte bygget uten knevegg – loftet ble lavere og fikk derved langt mindre volum.

Taket over bordtaket ble tekket med papp, teglstein, skifer eller båndtekking.

3Viktig å passe på

Konstruksjoner og materialer

Moderne bygningsmaterialer er som oftest tettere enn de tradisjonelle materialtypene. Dette gjør at uttørkingen går langsommere eller hindres helt. Dagens bruk av bygningene medfører økt fuktbelastning og gjør det enda viktigere enn tidligere å bruke riktig type materialer og gode tekniske løsninger for at det ikke skal oppstå skader.

Pussens og malingens funksjon utover å gjøre fasaden vakker, er å verne om den porøse teglsteinen i bæreveggen. Veggene består av fuktåpne materialer. Dette fører til nedfukting, men også rask uttørking. Det er ikke mulig å “tette” overflaten slik at fuktighet ikke slipper til. Det er derfor svært viktig at overflaten er diffusjonsåpen, slik at fuktigheten har anledning til å tørke ut. Dette er særlig viktig for å hindre at bjelkeender og innmurte spikerslag blir fuktige og utsatt for råte.

De opprinnelige materialene i murgårdenes vegger, teglmuren, pussen og malingen, fungerer godt sammen, og det oppstår ikke spenninger som fører til skade. Bruk av sterkere materialer enn opprinnelig for å forlenge tiden mellom hver oppussing har ført til store skader. Et viktig prinsipp er at materialene skal bli svakere utover i konstruksjonen.

Kalkpussen er svakere enn underlaget. Den kan følge underlaget, fester seg ikke hardt til teglsteinsoverflaten og river derfor ikke i stykker tegloverflaten, slik vi kan se ved bruk av sterk betongpuss. Dersom pussen er sterkere enn underlaget og har godt feste kan den, som vist eksempel på foto på siste side, dra med seg overflaten på teglsteinene. Det ytre laget av teglsteinen er hardere og mer bestandig enn materialet lenger inn i steinen. Avskalling svekker derfor steinen sterkt.

Når det oppstår sprekker i puss og maling vil vannbelastningen øke og faren for frostskader øker også.

Veggflatenes profiler har ikke bare estetisk betydning – de fungerer også som dryppneser slik at vannet som treffer fasaden ikke renner nedover fasaden. Kalkmørtelen i fuger og puss har liten fasthet, dvs at den har en viss evne til å føye seg etter bevegelser i murverket. Dette er en viktig egenskap som bl.a. gjør at mindre setningsskader ikke får store konsekvenser.

Nye åpninger kan svekke konstruksjonen dersom de tas i viktige bærende ledd uten at dette kompenseres for konstruktivt. Mange inngrep i konstruksjonene gjennom årene kan samlet føre til store svekkelser. Det er samtidig viktig å understreke at murgårdene er robuste konstruksjoner som tåler endringer.

Fukt

De fleste skadene på bygninger er knyttet til vann. Eksempler på vanlige skader er:

  • Oppsamling av vann i konstruksjonene fordi nyere maling er for tett. Det er ikke mulig å «tette» veggen slik at fuktighet ikke slipper til. Derfor er det svært viktig at veggen er diffusjonsåpen slik at fuktigheten har anledning til å tørke ut.
  • Heving av terrengnivået og fall mot huset gjør at fuktigbelastningen øker. Terrengheving medfører også at lufting i kjelleren blir vanskeligere.
  • Mangler ved vannrenner og nedløp gir raskt store fuktbelastninger på bygninger. Dersom enkle skader ikke utbedres, kan dette føre til omfattende skader i tilliggende bygningsdeler og kostbare utbedringer seinere.

Moderne bruk av bygningene gir store fuktbelastninger – vaskefatet er byttet ut med dusj og innetemperaturen er langt høyere. Vårt krav til komfort fører til at vi ønsker tettere og varmere bygninger. Disse to forholdene fører til mindre utlufting av rom og konstruksjoner, større temperaturforskjeller inne og ute, økt innvendig luftfuktighet og større fare for vannlekkasjer på grunn av skader eller mangler ved installasjonene. Det er derfor enda viktigere enn tidligere å bruke riktig type materialer og gode tekniske løsninger for at det ikke skal oppstå skader.

Varmeisolering og tetthet

Murvegger har en viss varmeisolerende evne, men også et betydelig varmetap. Den har en u-verdi på mellom 1,6 W/ m2,K til 0,62 W/m2K alt etter tykkelsen på murverket og evt hulrom. U-verdi er et mål på hvor godt en bygningsdel isolerer mot varmetap. Varmen innenfra er med på å gi varme til ytterveggen og bidrar til uttørking av veggen. Slik unngås for en stor del frostskader av teglsteinen, og bjelkeendene som ligger inne i murverket holdes forholdsvis tørre. Dette varmetapet er en del av den opprinnelige veggkonstruksjonens fuktsikkerhet og er med på å sikre at trebjelkene, teglen og pussen holder seg godt.

Etterisolering vil endre temperatur- og fuktbalansen i den opprinnelige delen av konstruksjonen. Innvendig isolering vil føre til økt risiko for fuktproblemer på den ”kalde siden” fordi veggen blir kaldere og uttørking vil skje langsommere. Dette kan føre til soppangrep (råte) i treverk (bjelkeender) og frostskader i murverket. Utvendig etterisolering vil endre fasaden, særlig de fasadene som har ornamenter. Les mer om dette temaet i egen veilder om energisparing.

En pusset murvegg er forholdsvis tett. Ofte er det utettheter rundt vinduene som merkes som trekk.

Ventilasjon

Eldre bygg har ofte naturlig opptrekksventilasjon. Varm luft stiger opp og frisk luft trekkes inn gjennom utettheter og ventiler. Vedfyring og luftekanaler er med på å skape slik undertrykk. Lufting gjennom åpne vinduer om sommeren er en enkel og god løsning. Naturlig opptrekksventilasjon gir ventilasjon uten behov for tilført energi til drift av vifter og varmevekslere, og levetiden for ”anlegget” tilsvarer bygningens levetid. Økt fuktbelastning øker behovet for ventilering. Under renovering blir bygningene gjerne tettet godt og infiltrasjonen blir derved mindre. Dette fører til at mange eldre bygg nesten er uten ventilasjon store deler av døgnet.

I dag har mange installert avtrekksvifter på kjøkken og bad. Dette er en god løsning, men man må sikre at det er nok tilluft, det vil si ventiler eller utettheter, slik at frisk luft kommer inn. Det er positivt med et visst undertrykk i huset slik at den fuktige innelufta ikke presses ut i veggene, men i stedet ventileres direkte ut.

Loftene

Utbygging av loft til leiligheter inne- bærer risiko. Isolering av takkonstruk- sjoner gjør at de tidligere godt luftete konstruksjonene får et fuktigere miljø. Disse endrete fysiske forholdene og den økte faren for lekkasjer bl.a. fra

takterrasser og takvinduer fører i mange tilfeller til skader. Kneveggene i tegl på loftet har ofte små hussoppangrep som kan stamme fra oppføringen av bygget. Dette har ikke vært noe problem med loftets kalde og luftige miljø, men kan raskt bli problematisk ved etterisolering. Det er viktig å sørge for skikkelig lufting av taket slik at ising unngås. Det har i praksis vist seg at takterrasser er en kilde til store skader på mange murgårder.

Årsaken er at de ikke er tette og at fukt trenger ned til underliggende konstruk- sjoner eller at de sperrer for utlufting av fukt innenfra.

Fundament

Våre dagers omfattende ledningsnett i grunnen virker som drenering. Sammen med graving og bygging av nye bygg med kjellere senker dette grunnvanns- standen. Da endres poretrykket i grunnen slik at fundamentene kan få svikt og gamle flåtefundamenter kan bli utsatt for luft og etter hvert forråtnelse og svikt.

Ved tiltak i grunnen er det viktig å ikke forstyrre fundamentene. Det er også viktig å ikke gå dypere enn nødvendig for å unngå å uroe eventuelle flåtefun- damenter og senke grunnvannstanden. Drenering ligger vanligvis ca 10 cm under kjellergulv.

Lydtekniske egenskaper

Støyisolering mot utendørs støy (luftlyd) var tidligere sjelden tema for boliggårdene fra denne tiden. Murgår- dene består imidlertid av tunge kon- struksjoner som effektivt demper støy. Det er vinduene og utettheter mellom vinduene og veggene som er de stedene der mest støy trenger inn i bygningen.

Støy gjennom innvendige vegger og eta- sjeskiller (trinnlyd og luftlyd) er en vik- tig problemstilling for disse bygningene. Skilleveggene mellom leilighetene ble bygget i teglmur, og er forholdsvis bra, men utettheter kan være et problem. Gjennomgående trekonstruksjoner og utettheter vil lede lyd godt. Etasjeskil- lene i tre er lette, slik at trinnlyd og lydtransmisjon lett sprer seg mellom leilighetene. Stubbloftsleire er med på å dempe lydgjennomgangen i etasjeskiller. Lyd til og fra trapperom gjennom dø- rene fra trapperommet inn til leiligheter er også ofte et problem.

Murgårdens sterke sider

Få helse- og miljøskadelige materialer

Murgårdene består tradisjonelt av naturmaterialer uten helse- og miljøskadelige komponenter.

Kalde og luftige loft

Murgårdene har opprinnelig kalde og luftige loft, tradisjonelt brukt som tørkeloft og bodarealer. Dette sikrer at det ikke samles fuktighet i form av kondens osv. og takkonstruksjonene inkludert konstruksjonene i gesimsen, holdes tørr. Det fører også til at taket holdes kaldt om vinteren, slik at smelting av snø og ising unngås og derved reduseres skadene i takrenner og nedløp

Naturlig ventilasjon

Naturlig ventilasjon er en lite ressurskrevende og god ventilasjonsmetode når forutsetningene for god funksjon er tilstede.

Vinduene

Vinduene er spesielt utsatte bygningsdeler. Eldre vinduer er som regel laget av gode materialer og har god håndverksmes- sig utførelse. Men de er allikevel avhengig av jevnlig vedlikehold.

Kulturhistoriske verdier

Det knytter seg store kulturhistoriske verdier til mange murgårder. Mange av dem er viktige elementer og holdepunkter i vår kulturhistorie og er viktige deler i verdifulle kulturmiljøer.

Kalkmurte teglvegger, bjelkelag og takkonstruksjon i tre. Fundamen- ter er treflåter, kjellermur i natrustein.

Videre lesning

Riksantikvarens informasjonsark

Trevirke: Råteskader i bygninger

Vedlikehold av vinduer

Vedlikehold av ytterdører

Murverk: Kalkpusssing

Murverk: Saltutslag

Energieffektivisering

Fortidsminneforeningen:

Gode råd om vinduer i eldre hus

Gode råd om mur og puss

Byantikvaren i oslos informasjonsark:

Istandsetting av murgårdsfasader. Planlegging – økonomistyring – istandsetting.

Oppussing og vedlikehold av eldre pussete murfasader

Tilstandsvurdering av bevaringsverdige bygninger

Vinduer

Anders Frøstrup:

Rehabilitering. Konstruksjoner i tre. ISBN 82-00-40934-1

Byggforskningsrådet:

Äldre murverkshus. Reparasjoner och ombyggnad.

ISBN 91-540-5119-3

Svein Bjørberg, Eli Hauge Lirhus, Petter Skattum:

Vedlikeholdsveiledning : murgårdsbebyggelsen i Oslo. (se Risantikvarens vitenarkiv)

Äldre murverkshus – reparationer och ombyggnad.

Byggforskningsårdet ISBN 91-540-5119-3