Dampskipet er et av bare 15 fredede skip i Norge, og fikk fredningsstatus i 2014.
– Nå krysser vi fingre for at skipet ikke har fått større skader, og heldigvis var det mulig å få skipet trygt i havn i løpet av nattetieme, sier Geiran. – Børøysund er et kjent og kjært syn i bybildet på sin plass ved Rådhusbrygga, og vi vet mange har tatt turen med skipet her i Oslofjorden.
Fakta om D/S Børøysund
Dampskipet ble bygget i 1908 ved Trondhjems Mekaniske Værksted.
Fartøyet ble bygget som kombinert slepe- og passasjerbåt. Under første verdenskrig ble den rekvirert av Marinen som vaktskip. Storparten av sin aktive historie gikk den som lokalrutebåt i Nord-Norge.
Det er ett av fartøyene som representerer begynnelsen for det norske fartøyvernet slik vi kjenner det i dag. I løpet av sine mer enn 60 år i drift gjennomgikk fartøyet endringer, både av funksjon og konstruksjon, men mye fra hver epoke er fremdeles bevart.
D/S Børøysund er blant de mest originale fartøyene fra sin periode og type som er bevart i dag og har høy kilde-, kunnskaps og opplevelsesverdi.
Fartøyet har i perioden som vernet og fredet fartøy mottatt rundt 24 millioner i tilskudd til istandsetting og vedlikehold fra Riksantikvaren og Byantikvaren i Oslo kommune. Dampskipet har godkjenninger og sertifikater for passasjerdrift i tråd med krav fra Sjøfartsdirektoratet for fartøy som fører passasjerer.
Les mer om fartøyvern.