Universell utforming

Tilgjengelig turvei på gammel jernbanelinje

Foto: Mikkel Marhaug, Akershus fylkeskommune.

Om prosjektet

Smaalensbanen er en del av den gamle jernbanetraséen gjennom Vestby kommune. Traséen strekker seg nesten 6 kilometer fra Kjenn i nord til Sonsveien stasjon i sør. Den gamle jernbanetraséen er flat, og det lå godt til rette for en tilpasset tursti, både til fots og med hjul.

ADRESSE
Kjenn – Sonsveien stasjon, Vestby kommune

VERNESTATUS
Regulert til bevaring etter plan- og bygningsloven og statlig sikret friluftsområde

PROSJEKTET
Vestby kommune, Hølen og Såner Vel, Bane NOR, Miljødirektoratet, Akershus fylkeskommune ved friluftsliv, samferdsel og kulturminner

KONTAKT
Vestby kommune, Akershus fylkeskommune, Miljødirektoratet, Bane NOR

På Hølenviadukten er det lagt nytt tredekke og montert et høyere rekkverk. Foto: Sissel Riibe, Akershus fylkeskommune.

Historikk

Smaalensbanens vestre kystlinje fra Ski til Sarpsborg åpnet i 1879. Senere ble navnet på jernbanestrekningen endret til Østfoldbanen.

I 1996 ble en strekning av Østfoldbanen gjennom Vestby kommune lagt om. Dette medførte at den gamle jernbanetraséen gikk ut av bruk. Langs traséen er den markante jernbanebrua, Hølenviadukten. Hølenviadukten er et viktig teknisk kulturminne knyttet til framveksten av jernbanen i Norge, og brua har stor verdi som en integrert del av kulturmiljøet i Hølen.

Fra Hølenviadukten kan man nyte utsikten over det godt bevarte tettstedet Hølen på hver side av elva Såna. Foto: Sissel Riibe, Akershus fylkeskommune.

Utfordringer og løsning

Etter omleggingen av jernbanen gjennom Vestby søkte man i lang tid å finne en løsning på spørsmålet om både vern, eierfohold og bruken av den nedlagte traséen og Hølenviadukten. I 2019 ble brua overdratt fra Bane NOR til Vestby kommune. Resten av traséen ble et statlig sikret friluftsområde for allmennheten i regi av Miljødirektoratet.

Sikring og opparbeiding av jernbanetraséen og Hølenviadukten til gang- og sykkelvei ble gjennomført som et samarbeidsprosjekt og økonomisk spleiselag mellom Vestby kommune, Miljødirektoratet, Bane NOR og Akershus fylkeskommune. 26. juni 2021 ble Smaalensbanen og Hølenviadukten offisielt åpnet.

Som gammel jernbanetrasé er Smaalensbanen flat. Turveien har fast og jevnt dekke som veksler mellom grus og asfalt. Der den krysser bekker er det bygget nye trebruer. Det er også belysning på enkelte strekninger. Ved Kjennstjernet er det laget en tilgjengelig rasteplass med fin utsikt over vannet.

Før Hølenviadukten ble åpnet for ferdsel i 2021 ble den rehabilitert og ombygd av Bane NOR. Det ble lagt nytt tredekke og montert et høyere rekkverk med flettverksnetting, håndløpere og belysning. Løsningen gir brukervennlighet og sikkerhet. Samtidig er hensynet til Hølenviadukten som et jernbanehistorisk kulturminne godt ivaretatt. Fra den spektakulære brua har man utsikt over kulturmiljøet Hølen.

Ved Kjennsternet er turveien utvidet til en fin rasteplass der man også kan fiske fra land. Foto: Sissel Riibe, Akershus fylkeskommune.

Læringspunkter

  • Turvei på nedlagt jernbanetrasé
  • Jernbanebro ombygd til gang- og sykkelbro
  • Rullevennlig grus- og asfaltdekke
  • Rasteplass ved Kjennstjernet
  • Parkeringsmulighet i hver ende av turveien
  • Adkomst til turveien mulig med kollektivtransport
  • Samarbeidsprosjekt og spleiselag med mange deltakere

Lignende eksempler