Bane NOR skal bytte sviller på banen, siden tresvillene fra midten av 1900-tallet har nådd sin levetid. Som de fleste andre eldre baner i Norge hadde Tinnosbanen tresviller impregnert med kreosot. Kreosot ble forbudt i Norge fra 2023 av miljøhensyn.
Derfor var det nødvendig å finne andre typer sviller, som kunne erstatte sviller med kreosot. Bane NOR søkte Telemark fylkeskommune om å legge betongsviller på deler av banen og tresviller innsatt med såkalt «sleeper protect» på stasjonsområder.
Fylkeskommunen ga ikke dispensasjon til betongsviller, og Bane NOR klaget inn saken til Riksantikvaren.
– Vår vurdering er at det er viktigst at Tinnosbanen er i bruk som en del av jernbanenettet. Synlige deler av strekningen som stasjonsområder og broer vil få nye sviller av bøk som ligner de gamle kreosotsvillene. Dette mener vi er en tilfredsstillende løsning, sier seksjonssjef Kaare Stang.
– Dette er viktigere for verdensarven Rjukan-Notodden å ha et fungerende jernbaneanlegg enn at svillene er av opprinnelig type.
– Selv om det er mulig å legge nye tresviller på hele strekningen, er det knyttet vesentlige ulemper i form av høyere kostnader for Bane NOR.
Fakta om Tinnosbanen
Tinnosbanen er en 39 kilometer lang jernbane fra Hjuksebø til Tinnoset i Telemark. Den ble fredet i 2011, og er en del av verdensarven industriarven Rjukan Notodden.
Strekningen Notodden-Tinnoset (ca. 30 km) åpnet i 1909 og var bygd med tresviller. Siste ordinære togavgang på strekningen var i 1991, og den er i dag ikke åpen for trafikk. Svillene må byttes ut for å kjøre tog på denne delen av strekningen. Strekningen Hjuksebø-Notodden (9,5 km) er fortsatt i ordinær drift med persontrafikk.
Brev om Tinnosbanen

Status på Hamar domkirkeruin
Riksantikvaren anbefaler at Hamardomen forblir stengt inntil videre.

Vil ha prosjekter fra landbruk og kyst
Har du et verdiskapingsprosjekt for kulturmiljøer i landbruket eller på kysten? Søknadsvinduet for tilskudd hos Riksantikvaren åpner snart.

Løftar fram kulturmiljø frå bygder og byar og næringar og industri
Her er Riksantikvarens nye forslag til bevaringsstrategiar.