Retningslinjer for oversendelse av klager til Riksantikvaren

I denne veilederen/malen finner du en oversikt over dokumenter som skal følge med ved oversendelse av klager til Riksantikvaren fra Sametinget eller fylkeskommunen, hvilken rekkefølge disse skal ligge i ved oversendelsen, hvilke krav det er til nummerering og til dokumenttitler.

1Oversendelsesbrevet med saksframstillingen

Oversendelsesbrevet skal gi en grundig gjennomgang av saken, vurdering og begrunnelse for vedtak og konklusjon. Det skal i innledningen opplyse om klagefristen er overholdt, og opplyse klager om mulighet til å komme med kommentarer til vedtaksmyndighetens saksframstilling innen to uker. Oversendelsesbrevet skal sendes i kopi til klager, som kan sende eventuelle kommentarer direkte til Riksantikvaren.

2Dokumentliste/innholdsfortegnelse

Alle dokumenter utenom oversendelsesbrevet skal nummereres kronologisk.

3Dokumenttitler

Dokumenttitlene skal være beskrivende og informative.

4Vedlegg til hoveddokumenter

Vedlegg til hoveddokumenter skal ha under-nummerering, for eksempel 1.1. eller 1.a.

5Aktuelle dokumenter

I kronologisk rekkefølge

  1. Foreløpig svar
  2. Klagen
  3. Sametingets/fylkeskommunens vedtak
  4. Søknad eller andre dokumenter som opplyser saken best mulig, jf. forvaltningsloven § 17. I kronologisk rekkefølge.
  5. Bilder, tegninger, oversiktskart i farger – med beskrivelse av retning og stedshenvisning
  6. Noen saker er utløst av planlagte tiltak, for eksempel nybygg. Her er det aktuelt med gode illustrasjoner av hvordan tiltaket vil virke inn på kulturminneomgivelsene, beskrevet med kart, tegninger, plassering i forhold til kulturminnet, eksisterende og planlagt planert terreng