Nyheter

En høyere himmel over Sarpsborg

Riksantikvaren reiser innsigelse mot høyhuset på Sefa-tomta i Sarpsborg.

Publisert: 18. oktober 2024

Høyhus i Sarpsborg sett på avstand.
Tårner seg opp: Høyhuset vil bli godt synlig, også på avstand, sammenlignet med bymiljøet ellers i Sarpsborg. Illustrasjon: Plus arkitekter.

Like ved den verneverdige jernbanestasjonen i Sarpsborg planlegger Barlinghaug Eiendom og Plus arkitekter et høyhus. Huset er dobbelt så høyt som det kommunen selv har satt som ramme for Sarpsborg sentrum. Sentrumsplanen gir mulighet for bygninger på opptil 28,5 meter med avtrapping ned mot 15 meter inntil gaten. Det nye høyhuset er planlagt til ca. 54,5 meter.
– Vi mener kommunen bør følge sin egen gode sentrumsplan, sier avdelingsdirektør Linda Veiby hos Riksantikvaren. – Et ruvende høyhus er i strid med nasjonale kulturmiljøinteresser knyttet til stasjonsmiljøet. Vi mener at det er svært uheldig at utbygger har sett helt bort fra sentrumsplanen når de jobbet med planforslaget for Sefa-tomta.

Kommunedirektøren i Sarpsborg anbefalte at planforslaget ikke ble lagt ut til offentlig ettersyn med disse høydene, mens i Østfold fylkeskommune ville administrasjonen reise innsigelse. Fylkesutvalget i Østfold valgte å slutte seg til planen, og dermed ble saken oversendt til Riksantikvaren for vurdering.

Slik planlegger de at høyhuset skal se ut

Kvartalet ligger vis-a-vis Sarpsborg jernbanestasjon på en branntomt, og etter planen skal det bli næring og ca. 100 boliger på tomta. Høyhuset skal reise seg rett fra fortauskanten, og utformingen ellers følger ikke føringene som kommunen selv har lagt for utforming i sin sentrumsplan.

Riksantikvaren ønsker et lavere bygg i Sarpsborg.
Lavere bygg i tråd med kommunens egen plan: Omtrent så høyt burde høyhuset på Sefa-tomta vært, dersom prosjektet hadde fulgt kommunens egen sentrumsplan.
Illustrasjon: Plus arkitekter, justert av Riksantikvaren.
Forslag om høyhus ved Sarpsborg stasjon.
Så høyt vil de bygge: Et høyhus på 54,5 meter vil rage over Sarpsborg gamle jernbanestasjon.
Illustrasjon: Plus arkitekter.

Stolt jernbanehistorie i Sarpsborg

Jernbaneområdet består blant annet av stasjonsbygningen oppført i 1878 og tegnet av arkitekt Peter A. Blix, en sidebygning til venstre for stasjonen, godshus og park. Hele området er kommunalt listeført som et kulturmiljø.

Sarpsborg stasjon og godshus er vurdert som et kulturmiljø av nasjonal interesse. Denne vurderingen er gjort av Viken (nå Østfold) fylkeskommune og Bane NOR i samråd med Riksantikvaren. Stasjonen og godshuset er planlagt for sektorinternt vern i forslaget til Jernbanens landsverneplan av 2024.

Jernbanen har hatt grunnleggende betydning for videreutviklingen av Sarpsborg som by på slutten av 1800-tallet. Tog var det viktigste kommunikasjonsmiddelet innad i Smaalenene/Østfold, og ut mot hovedstaden og Sverige.

Stasjonsbygningen i nygotisk stil må regnes som et av Sarpsborgs monumentale bygg, med stor opplevelses- og identitetsskapende verdi. Hele stasjonsmiljøet er godt bevart, og har vært lite påvirket at moderne bebyggelse. Stasjonen er rammet inn av stasjonsparken og et symmetrisk gatenett, og oppleves som midtpunktet når en kommer fra bysentrum.

Pressekontakt

Ring oss: 404 65 153
Send e-post: kom@ra.no