Verdensarv

Rjukan-Notodden industriarv

Rjukan og Notodden har større anlegg og helhetlige miljøer som representerer virksomheter og næringer som har vært vesentlige for Norge som industrinasjon.

Såheim kraftverk
Såheim kraftverk Såheim kraftverk på Rjukan ble fredet i 2003. Såheim er også del av Rjukan-Notodden industriarv på Unescos verdensarvliste. Bygget i 1914 etter tegninger av arkitekt Thorvald Astrup og professor Olaf Nordhagen Foto: Per Berntsen

Historie

Industriarven Rjukan–Notodden handler om vannkraft brukt til produksjon av kunstgjødsel. Produktene ble fraktet ut i verden med jernbane og ferger, og to byer huset arbeiderne. Verdensarven representerer Norsk Hydros historie fra pionerfasen på Notodden til storskalaproduksjon på Rjukan, og den andre industrielle revolusjon basert på elektrisk kraft. Ingeniør Sam Eyde kjøpte Rjukanfossen i 1903, og sammen med fysikeren Kristian Birkeland og bankieren Marcus Wallenberg og den franske banken Paribas, etablerte de Norsk Hydro i 1905.

Hydro bygde kraftverk på Notodden og Rjukan, og utvidet produksjonen av kunstgjødsel. Industriarven dekker 50 km² med en buffersone på 340 km². Stedene vitner om gjennombruddet for elektrisk energi til industrielle formål og de elektrobaserte industrielle prosessene som skjedde internasjonalt rundt forrige århundreskifte, og som har fått betegnelsen ”den andre industrielle revolusjon”. Rjukan-Notodden Industriarv ble innskrevet på Unescos verdensarvliste i 2015.

Vannkraft

Landskapet i området er en del av verdensarvens universelle verdi. Norge ble verdensledende i produksjon av elektrisitet fra vannkraft med Rjukan-Notodden. Vemork og Såheim kraftverk på Rjukan er bygd i serie og har teknisk, arkitektonisk og kulturhistorisk sammenheng. Hydros kraftverk på Notodden er revet, men Tinfos I og II er en del av det fredede Tinfos kulturmiljø. Innsjøen Møsvatn reguleres mellom 918,5 og 900 moh. Møsvatnets areal kan derfor
variere sterkt; fra 78 km2 til 80,9 km2. Sjølbergingssamfunnet rundt Møsvatnet ble drastisk endret av oppdemmingen og de uheldige konsekvensene den førte med seg.

Bla i bilder fra Rjukan-Notodden:

Såheim kraftverk
Vemork kraftstasjon på Såheim. Vemork kraftstasjon på Såheim, Rjukan, ble fredet i 2003. Vemork er også del av Rjukan-Notodden industriarv.
Foto: Per Berntsen
Turbinhallen på Vemork kraftstasjon. Maskinhallen på Vemork er på 2 200 m2 og inneholder turbiner og generatorer til gamle Vemork kraftstasjon. Traverskran ses opp mot taket lengst borte.
Foto: Per Berntsen
Tungtvannskjelleren på Vemork. Sprengningen av tungtvannsanlegget på Rjukan natten mellom 27. og 28. februar 1943, er en av de mest kjente sabotasjeaksjonene under andre verdenskrig.
Foto: Lise Evjen, Riksantikvaren
Mæl stasjon
Mæl stasjon på Rjukanbanen med Ammonia i bakgrunnen. Mæl ble åpnet i 1909 og var betjent til 1970. Stasjonen er fremdeles anløpssted for Tinnsjøfergene MF «Storegut» og DF «Ammonia».
Foto: Per Berntsen
MF «Storegut» på vei til Mæl stasjon. Sammen med Tinnosbanen og jernbanefergene Ammonia, Hydro og Storegut, var Rjukanbanen en del av Norsk Hydros sitt transportsystem som knyttet den industrielle virksomheten i Rjukan sammen med Skienvassdraget og det internasjonale markedet.
Foto: Ukjent, Riksantikvaren
Fergene M/F  "Storegut " og D/F  "Ammonia " inngår i transportsystemet mellom Rjukan og Notodden som består av Tinnosbanen fergene på Tinnsjøen og Rjukanbanen. Foto: Per Berntsen©Riksantikvaren
Storegut og Ammonia. Fergene M/F "Storegut " og D/F "Ammonia " inngår i transportsystemet mellom Rjukan og Notodden som består av Tinnosbanen og fergene på Tinnsjøen og Rjukanbanen.
Foto: Per Berntsen
Salongen på Ammonia.
Foto: Lise Evjen, Riksantikvaren
Langs Rjukanbanen. Tinnosbanen og Rjukanbanen var Norges første elektrifiserte jernbanestrekning med normal sporbredde, og bidro til en internasjonal standard for elektrifisering av jernbanen i 1910.
Foto: Ulf I. Gustafsson, Riksantikvaren
Fergekai på Rjukanbanen Foto: Sverre Nordmo/Riksantikvaren
Fra fergeleiet på Mæl stasjon Fergeleiet på Mæl er fremdeles anløpssted for Tinnsjøfergene MF «Storegut» og DF «Ammonia».
Foto: Sverre Nordmo, Riksantikvaren
Rjukanbanen har i dag status som verdensarv, som en del av Rjukan-Notodden industriarv .
Foto: Per Berntsen
Hovedbygningen på  "Admini " på Rjukan. Foto: Eva Eide Riksantikvaren
Adminiet på Rjukan Hovedbygningen på "Adminiet" på Rjukan, grunnlagt av Norsk Hydros grunnlegger Sam Eyde i 1908. Admini var en storslått ramme for viktige møter, krevende forhandlinger, kjøp og salg, ekspansjon og noen ganger innskrenkninger.
Foto: Eva Eide, Riksantikvaren
Adminiet på Notodden. Bygningen er i to etasjer med kjeller og loft. Den har et herskapelig preg som har kan sammenliknes både med embedsmannsarkitekturen i Norge og italiensk villaarkitektur.
Foto: Lise Evjen, Riksantikvaren
Adminiet på Notodden. Fra dagligstuen på Adminiet på Notodden.
Foto: Lise Evjen, Riksantikvaren
Adminiet på Notodden. Sam Eyde var nøye med å bruke de mulighetene dette staslige anlegget kunne gi for å skape samhold og gi inspirasjon til alle tilreisende.
Foto: Lise Evjen, Riksantikvaren
Fjøset og fjøsgårdene på Rjukan. Foto: Eystein M. Andersen©Riksantikvaren
Fjøset og fjøsgårdene på Rjukan. Et stort fjøs med bygårder for de ansatte plassert i en industriby for å forsyne den med melk og kjøtt, er en sjelden historie. Det er et helhetlig anlegg hvor landbruksproduksjonen er flyttet inn i industribyen. Det illustrerer hvordan Rjukan var Hydros company town, hvor Hydro sørget for alt – også matproduksjon. Fjøset ble bygd i 1916, og var da Norges største og mest moderne. Det hadde plass til 160 kyr og 25 hester, og det var grisehus med 70 svin, samt slakteri i kjelleren. Fjøset ble oppført av Hydro høsten 1915 for å bøte på melkemangelen i Vestfjorddalen. Driften opphørte i 1934. (Tekst: Telemark fylkeskommune)
Foto: Eystein M. Andersen, Telemark fylkeskommune
Syretårnet er det siste vi har igjen fra det første produksjonsanlegget «Rjukan I» som startet produksjonen av ammoniumnitrat og «Norgesalpeter» i november 1911. Foto: Per Berntsen©Riksantikvaren
Syretårnet Syretårnet er det siste vi har igjen fra det første produksjonsanlegget «Rjukan I» som startet produksjonen av ammoniumnitrat og «Norgesalpeter» i november 1911.
Foto: Per Berntsen
Rjukan og Notodden
Rjukanfossen med full vannføring. Geologiprofessor Jens Esmark "oppdaget" Rjukanfossen i 1810 og innrapportert til Kongen i København om "verdens høyeste fossefall". I dag går Rjukanfossen i rør og slippes bare en gang i blant.
Foto: Per Berntsen
Foto: Jan Erik Arud
Verdensarvsenteret på Notodden. På Notodden finner man under samme tak, verdensarvsenteret på Notodden og Telemark Kunstmuseum.
Foto: Jan Erik Arud
Tønnefabrikken i Hydroparken på Rjukan. Bygget ble oppført som emballasjefabrikk med verksted for vedlikehold av verktøy og utstyr i produksjonen av tønner, og var i bruk frem til 1928. I dag blir bygningen brukt til kontorer, lager og verksted.
Foto: Lise Evjen, Riksantikvaren
Rjukanhuset.
Rjukanhuset. Det nye Folkets Hus på Rjukan ble da det sto ferdig for over 90 år siden regnet som det flotteste kulturhuset arbeiderbevegelsen i Skandinavia noen gang hadde bygget.
Foto: Trond Taugbøl, Riksantikvaren

Konsesjonslover

Norske myndigheter innførte konsesjonslover i 1906 for å regulere utnytting av fossefall. I 1907 ble prinsippet om hjemfallsrett introdusert, som innebar at utbygging i privat regi skulle tilfalle staten vederlagsfritt etter 60 til 80 år.

Industri

Elektrisiteten fra vannkraften ble brukt til produksjon av kunstgjødsel. Fabrikkanlegg ble bygd på Notodden og Rjukan etter forsøk i prøvefabrikken på Notodden i 1905. De elektrokjemiske produksjonslinjene bidrar til Rjukan-Notoddens universelle verdi. Mineralgjødsel fra Norsk Hydro, kjent som Norgesalpeter, fikk stor betydning for landbruket både lokalt og internasjonalt, og bidro til overgangen fra naturalhusholdning til pengehusholdning.

Se video fra Rjukan-Notodden industriarv

Notodden

Notodden var selve arnestedet for utviklingen av Norges vannkraftbaserte kjemiske industri, med velkjente navn som Sam Eyde og Kristian Birkeland i spissen. I 1905 ble selskapet Norsk Hydro etablert med hovedkontor på Notodden hvor forsøksproduksjon av kalksalpeter foregikk.

Komplekset ved Heddalsvatnet i Notodden danner en imponerende sjøfront med industribygg fra perioden 1907 til 1920-årene.

På Notodden ble Birkeland-Eydes lysbueprosess prøvd ut i industriell skala. En forsøksfabrikk ble reist for få utenlandske investeringsbanker til å satse på det norske industrieventyret. Der ble det også gjennomført tester og konkurranser mot andre ovnstyper og produksjonsmetoder, og der utviklet norske ingeniørene absorpsjonstårnet som et effektivt ledd i å binde luftas nitrogen til et kalksalpeter.

Hydroparken Notodden Bygg oppført i 1908 som ovnshus/syrefabrikk. Foto: Per Berntsen

Fagforeninger

Den moderne tid med elektrisitet og nye industriprodukter kjennetegnes også ved at arbeiderne gjennom sine fagforeninger utgjorde en selvstendig kraft i organiseringen av arbeids- og samfunnslivet på de nye industristedene.

Transportårene

I pionerperioden var kunnskapen om kraftoverføring begrenset, så produksjonen av kunstgjødsel ble lagt nær kraftstasjonene. Dette krevde infrastruktur for vannkraftutbygging, industriutbygging og byutvikling. Fra 1909 til 1917 gikk all transport vannveien mellom Notodden og utskipingshavn via sluser i Skiensvassdraget. Fra Rjukan og Vemork gikk transporten med Norsk Hydros private jernbane til Mæl ved Tinnsjøen, og videre til Notodden.

Jernbaner

Tinnosbanen og Rjukanbanen var Norges første elektrifiserte jernbanestrekning med normal sporbredde, og bidro til en internasjonal standard for elektrifisering av jernbanen i 1910. Jernbaneprosjektet ble åpnet av Kong Haakon VII i 1909 og koblet til det nasjonale jernbanenettet i 1917.

Ferger

Fergene på Tinnsjøen, som transporterte varer og folk, er unike på verdensarvlisten. Under 2. verdenskrig ble fergen D/F «Hydro» sprengt av sabotører og ligger nå på bunnen av Tinnsjøen som et fredet kulturminne. De to jernbanefergene D/F «Ammonia» og M/S «Storegut» er også fredet.

Vemork kraftstasjon, Rjukan i Telemark. Foto: Per Berntsen

«Company towns»

Utbyggingen og driften av kraftverkene, industrien og transportårene krevde mye arbeidskraft. Norsk Hydro sto bak utbyggingen og driften av bysamfunnene på Notodden og Rjukan med boliger, skoler, sykehus og parker. Noen av landets beste arkitekter ble engasjert, og moderne fasiliteter som vannklosett ble installert fra 1912.

Notodden

Notodden hadde allerede et bymiljø da Norsk Hydro etablerte seg der, men utviklingen skjøt fart med Hydros etablering. Hydro bidro til byplanen og bygde bydeler som Grønnbyen med høystandard arbeiderboliger og Villamoen for ingeniører og funksjonærer. Grønnbyen er det første eksempelet på hagebyidealet i Norge og var modell for arbeiderboligene på Rjukan. Områdene ligger på separate terrasser i landskapet, med fabrikkområdet ved vannet, arbeiderboligene i Grønnbyen over, og funksjonærboligene på Villamoen øverst. Over det hele tronet det hvitmalte Admini, som lenge var selskapets hovedsete og fortsatt er i Hydros eie.

Rjukan

Rjukan ble reist i løpet av et par tiår, og folketallet økte fra noen få hundre til over 10 000. Byen ble designet og bygd opp som et Hydro-foretak, basert på overbevisningen om at trygge og moderne boliger ga fortrinn. Boligene, reist mellom 1907 og 1925, var fordelt på 140 forskjellige hustyper og fulgte hagebykonseptet med organiske bystrukturer, forhager og plassdannelser. Boligene hadde varmt vann og elektrisitet, og det ble sørget for sosial infrastruktur som skoler, sykehus, bibliotek, postkontor, parker og idrettsplasser. Hydro sto også for utbygging av gater, vann- og kloakksystem, gatebelysning og strømforsyning, samt distribusjon av matvarer, klær og tobakk. Norsk Hydro hadde direkte kontroll over 80 % av Rjukan-samfunnet. Verdensarven på Rjukan omfatter byen og industrianleggene slik de var før 1945.

Krossobanen

Vestfjorddalen, der Rjukan ligger, er uten sol seks måneder i året på grunn av fjellet Gaustatoppen. I 1928 bygde Norsk Hydro Krossobanen, en gondolbane som fraktet innbyggerne opp til sollyset ved foten av Hardangervidda.

Publisert: 17. februar 2020 | Endret: 19. november 2024