Ljabru og nedre del av Ljabrubakken i Oslo fredet
Ljabru og Ljabrubakken er sjeldne kulturminner fra en viktig epoke i norsk samferdselshistorie.
I Oslo er kun to hvelvbruer bevart fra den store veiutbyggingen fra slutten av 1700-tallet.
Det er den fredete Kalbakkbrua, som leder den gamle Trondheimsveien over Alna, og Ljabru på Den Fredrikshaldske Kongevei over Ljanselva i bydel Nordstrand.
Disse bruene er viktige historiske markører for den omfattende veiutbedringen som skjedde på slutten av 1700-tallet, og de representerer de viktigste ferdselsårene mot henholdsvis Trondheim og København.
Ljabru og Ljabrubakken ble oppført ca. 1800. Vegen mellom Oslo og København gikk her allerede på 1600-tallet.
Under den nasjonale oppgraderingen av hovedveinettet ble den gamle trebrua over Ljanselva erstattet av en steinbru.
Ljabru er typisk for brubygging på slutten av 1700- og 1800-tallet, tørrmurt med grov huggen sten. Vi har ikke mange bruer bevart i så god stand.
Brua og veien ligger i et kulturlandskap som også har elementer knyttet til veghistorien. Anlegget representerer en viktig epoke i den historiske utviklingen av vegnettet i Norge fra omkring 1537 til i dag, og har store kulturhistoriske verdier som det i nasjonal sammenheng er viktig å ta vare på.
Kart
-
Fredningsår
30.05.2014
-
Region
Rogaland
-
Eierskap
Offentlig
-
Datering
1700 tallet
-
Enkeltminne
Teknisk/Industrielt minne: Bru