Ord og begreper

Begreper for kulturminnefaglig materiell

Her finner du en oversikt over begreper som brukes innenfor kulturminnefaglig forvaltning og materiell.

Veileder

– er en anbefaling måte å forstå et dokument eller et faktisk forhold på. Overordnet brukes samlebetegnelsen «veiledningsmateriell» som en overordnet paraplybetegnelse for alle dokumentene som er utarbeidet.

Policydokumenter

– er en retningslinje, eller en veileder

Retningslinjer

–  har som regel et smalere og mer handlingsrettet​ innhold enn en veileder.  Retningslinjer brukes som hovedregler for systematisk, utarbeidet normgivende anbefalinger. De er pålegg og anbefalinger for praksis. Beskrivelse av anbefalt, men ikke påkrevet handlemåte. Mer uformelt enn rundskriv.

Instrukser

–  er en samlebetegnelse for ordre, forskrift, samling av ordensregler. Virker bindende

Rundskriv

– er et brev eller annet skriv som ofte inneholder en orientering om en bestemt sak eller tolkning av lovbestemmelser. Rundskrivene inneholder gjerne retningslinjer for hvordan regelverket skal forstås, men kan også inneholde saksbehandlingsrutiner. Sendes til berørte parter som for eksempel direktorater. Det som sendes ut vil vanligvis også publiseres for allmennheten, men inneholder ingen plikter for borgere.  ​

​Rutinebeskrivelse

– er en beskrivelse av anbefalte arbeidsmåter og/eller prosess i saksbehandling

Faktaark / Informasjonsark

– er en trykt presentasjon av faktiske data som viser de viktigste eller relevante fakta som presenteres på en enkel, lett-å-lese måte.

Prosedyre

– er er framgangsmåte eller saksbehandling. Det brukes i snevrere betydninger i enkelte fagfelt, se prosedyre (jus) og prosedyre (IT).

Strategier

– er gjerne politisk

Klargjøringer

– er en samlebetegnelse – gjøre noe klart og tydelig​

Førstelinjeansvar

– ansvaret for å behandle en sak første gang​

Standarder

– er et normativt dokument, et standard dokument til felles og gjentatt bruk, fremkommet ved konsensus og gjerne vedtatt av et anerkjent organ. Eksempler på dette kan være ulike typer standardkontrakter som er gjeldende på ulike rettsområder.

Mal

– er en grunnform for et dokument. En mal kan inneholde standardtekst og grafikk, og informasjon om marger og formatering av tekst. Innstillingene i malen bestemmer hvordan dokumentet skal se ut. Alle elektroniske dokumenter er basert på maler. Eksempel: Rapportmal, brevmal, vedtaksmal

Nivåer av veiledningsmateriell

1.

Lov

2.

Forskrift

3.

Retningslinjer​

4.

Brevmaler, eventuelt med prosessbeskrivelse

Fremgangsmåte

Prosess

Rutine

Prosedyre

5.

Faktaark

Publisert: 5. september 2024