Det finnes i dag ca. 240 fartøy på Riksantikvarens verneliste. Av disse er 14 fredet. Fartøyvernet i Norge hviler på innsatsen til flere tusen frivillige, som årlig legger ned over 150 000 dugnadstimer på istandsetting, drift og vedlikehold av våre vernede og fredede fartøy.
– Fartøyvernet er helt avhengig av innsatsen fra de frivillige, som gjør en fantastisk jobb. Målet med de statlige tilskuddene er å få flest mulig av de historiske fartøyene til å være i bruk slik at mange får oppleve dem i sitt rette element, på sjøen, sier riksantikvar Jørn Holme.
Midlene til fartøyvern kommer fra statsbudsjettets kap. 1429 post 74 (Klima- og miljødepartementet).
Årets tildelinger
Noen fartøy blir ferdigstilt i år etter omfattende restaurering. Et av disse er fraktefartøyet M/K «Fuglø», som med årets tildeling på 1,1 millioner kroner blir ferdigstilt ved Nordnorsk Fartøyvernsenter og Båtmuseum.
Ferdig blir også jernbåten «Bjørn», bygget som kombinert passasjer- og slepebåt i Bergen så tidlig som 1866. «Bjørn» var i bruk som sjødampsprøyte under Bergenbrannen i 1916 og brannen på Bryggen i 1955. Fra 1956 har den vært tankbåt for vann.
Med årets tilskudd videreføres også en rekke større restaureringsprosjekt. I tillegg kan mange fartøy som må dokksettes for kontroll og mindre utbedringer få beholde sine sertifikater. Riksantikvaren har også lagt vekt på å støtte opp under det frivillige arbeidet og gjennomføre midlertidige sikringstiltak på fartøy av særlig historisk interesse. Blant større satsninger som videreføres i 2017 er restaurering av seiljakten «Jelse» fra ca. 1760, lokalbåten «Jøsenfjord» fra 1886, fiskekutteren «Fremad II» fra 1888, lokalbåten «Hvaler» fra 1892, dampskipet «Stavenes» fra 1904, fraktebåten «Ekar» fra 1915, badefergen «Sjøbad II» fra 1923, den bilførende lokalbåten “Granvin» fra 1931, bygderuta «Grytøy» fra 1954 og jernbanefergen «Storegut» fra 1956. Sistnevnte går på Tinnsjøen og skal i drift sommeren 2017.
Hvem kan få tilskudd?
For å kunne søke Riksantikvaren om tilskudd til fartøyvern, må fartøyet ha status som «vernet skip». For at et fartøy skal kunne få tilskudd, er det særlig to forhold som er viktige. Det ene er fartøyets kulturhistoriske relevans for norsk maritim virksomhet. Det andre er fartøyets fysiske tilstand og graden av autentisitet.
Riksantikvaren vurderer også realismen i prosjektene og det lokale engasjementet. Det legges også vekt på å at det over tid skal være en rimelig geografisk fordeling av ressursene.
I 2017 satses det på å holde fremdrift ved igangsatte prosjekt for å kunne frigjøre verkstedfasiliteter og tilskuddsmidler for kommende prosjekt.
For 2017 har det kommet inn søknader fra 154 fartøyer på til sammen ca. 285 millioner kroner. Riksantikvarens budsjett dekker kun 21 % av den totale søknadsmassen.
Fylkesvis oversikt over tilskudd til fartøyvern 2017
Mottaker | Byggeår | Type | Tilskudd |
Flid I | 1940 | Fiskefartøy/fangstfartøy småhval | 75 000 |
Fuglø | 1877 | Fraktefartøy | 1 093 902 |
Grytøy | 1954 | Bygderute | 3 000 000 |
Svenja | 1932 | Fiskefartøy, kutter | 450 000 |
Signe I | 1908 | Fiskefartøy, skøyte | 471 250 |
Sum Troms | 5 090 152 | ||
Nordland | |||
Bolga | 1952 | Fangstfartøy, småhval | 81 000 |
Gamle Salten | 1953 | Kyst-/Hurtigrute | 500 000 |
Glimt II | 1933 | Fiskefartøy, kutter | 978 150 |
Nordstjernen | 1937 | Fiskefartøy, kutter | 450 000 |
Sum Nordland | 2 009 150 | ||
Sør-Trøndelag | |||
Epo (ex. Rødskjæl) | 1914 | Tankskip, mineralolje | 250 000 |
Stoksundferja | 1963 | Bilferge, fjordferge med sidehus | 1 800 000 |
Hansteen | 1866 | Forskningsfartøy, seildampskip | 910 000 |
Sum Sør-Trøndelag | 2 960 500 | ||
Møre og Romsdal | |||
Hindholmen | 1916 | Fiskefartøy, ex. fiskedampskip | 180 000 |
Sum Møre og Romsdal | 180 000 | ||
Sogn og Fjordane | |||
Gamle Solundir | 1972 | Passasjer/snøggbåt | 226 320 |
Stangfjord | 1933 | Skyssbåt | 40 000 |
Stavenes | 1904 | Dampdrevet lokalskip | 1 000 000 |
Sum Sogn og Fjordane | 1 266 320 | ||
Hordaland | |||
Bergseth | 1915 | Fraktefartøy, sandbåt | 50 000 |
Bjørn | 1866 | Vanntankskip, ex. Dampslupp og brannbåt | 50 000 |
Eitrheim | 1937 | Arbeidsrute | 350 000 |
Folgefonn | 1938 | Bilferge, fjordferge med overbygg | 100 000 |
Granvin | 1931 | Bilførende lokalskip | 2 000 000 |
Nordstjernen | 1956 | Hurtigruten Bergen-Kirkenes | 750 000 |
Skånevik | 1967 | Bilferge, fjordferge med overbygg | 597 200 |
Vestgar | 1957 | Sjøbuss | 1 400 000 |
Sum Hordaland | 5 297 200 | ||
Rogaland | |||
Andholmen | 1938 | Fiskefartøy / Shetlands-båt | 50 000 |
Ekar | 1915 | Fraktefartøy | 951855 |
Fremad II | 1888 | Fiskefartøy, kutter | 5 000 000 |
Jøsenfjord | 1886 | Bilførende lokalskip | 3 250 000 |
Riskafjord II | 1864 | lokalskip | 500 000 |
Rogaland | 1929 | Kystruten Oslo-Bergen | 840 000 |
Sandnes | 1950 | Nattruten Sandnes-Stavanger-Bergen | 660 000 |
Sum Rogaland | 11 251 855 | ||
Aust-Agder | |||
Aril | 1975 | Redningsskøyte | 100 000 |
Sum Aust-Agder | 100 000 | ||
Buskerud | |||
Greven | 1953 | Slepebåt, tømmer | 35 000 |
Sum Buskerud | 35 000 | ||
Telemark | |||
Ammonia | 1929 | Dampdrevet jernbaneferge | 353 000 |
FDV-Rjukanbanen | (vedlikehold ferger og fergeanlegg) | 2 477 000 | |
Gamle Kragerø | 1961 | Bilferge, fjordferge med sidehus | 66 770 |
Storegut | 1956 | Jernbaneferge | 3 241 875 |
Hans Martin | 1918 | Slepebåt, betongskrog | 40 000 |
Sum Telemark | 6 178 645 | ||
Vestfold | |||
Jærbuen II | 1898 | Lystfartøy, seilbåt | 873 000 |
Sum Vestfold | 873 000 | ||
Oppland | |||
Skibladner | 1856 | Dampdrevet hjulbåt | 3 000 000* |
Sum Oppland | 3 000 000 | ||
Akershus | |||
Mjøsfergen | 1923 | Bilferge, pendelferge | 780 000 |
Minneslippen | (slippanlegg for verneflåten i Mjøsa) | 1 389 250* | |
Sum Akershus | 2 169 250 | ||
Oslo | |||
Børøysund | 1908 | Dampdrevet lokalskip | 1 300 000 |
Hamen | 1949 | Lasteskip, utenriksflåten | 500 000 |
Sjøbad II | 1923 | Badeferge | 1 256 600 |
Styrbjørn | 1910 | Dampdrevet slepebåt | 380 000 |
Sum Oslo | 3 436 600 | ||
Østfold | |||
Fix | 1891 | Slepebåt | 792 500 |
Hvaler | 1892 | Lokalskip | 408 000 |
Jelse | 1760 ca. | Fraktefartøy, seilskip | 750 000 |
Sum Østfold | 1 950 500 |
Eventuelle forhåndstilsagn for 2018 kommer i tillegg.
* Inkluderer tilsagn for 2017 gitt i 2016.
SAVOS-ordningen**
Nord-Trøndelag fylkeskommune | 1 500 000 |
Møre og Romsdal fylkeskommune | 500 000 |
Sogn og Fjordane fylkeskommune | 300 000 |
Hordaland fylkeskommune | 1 340 000 |
Rogaland fylkeskommune | 1 100 000 |
Aust-Agder fylkeskommune | 125 000 |
Bremanger kommune | 60 000 |
Sum SAVOS-ordningen | 4 925 000 |
Ikke fartøy | |
Norsk Forening for Fartøyvern | 2 463 710 |
Sum Ikke fartøy | 2 463 710 |
** SAVOS-ordningen er en avtale der Riksantikvaren bidrar med samme sum som fylkene selv bevilger til fartøyvern. SAVOS-fylkene kan derfor lokalt fordele det dobbelte av sine egne bevilgninger. Tilskuddene som fordeles lokalt er følgelig dobbelt så store som den summen som står oppført for hvert fylke i denne oversikten.
Dato 06.03.2017 10:42 endret 06.03.2017 11:32
Pressevakt Riksantikvaren
Ikke send sms, telefonen viderekobles.Telefonen er betjent i vanlig kontortid.
Tel: 404 65 153