Rjukanbanen fredet
Riksantikvaren freder Rjukanbanen som en del av et større industrielt infrastruktursystem fra første del av 1900-tallet.
– Fredningen av Rjukanbanen dokumenterer et viktig ledd i historien om Norsk Hydros transportsystem for frakt av industriprodukter, og bidrar gjennom det til bevaringen av et sammenhengende historisk infrastrukturanlegg, sier riksantikvar Jørn Holme.
Rjukanbanen (Vestfjorddalsbanen) er en normalsporet jernbane mellom Rjukan og Mæl. Den ble åpnet i 1909 som privatbane for Norsk Transport Aktieselskab (Norsk Hydro). Anlegget er også den første elektriske jernbane for normalspor, elektrifisert i 1911, sammen med Tinnosbanen.
Freder for første gang rullende materiell
Med fredningen av Rjukanbanen blir rullende materiell for første gang fredet i Norge. Femten rullende enheter fredes som en del av anlegget. Fredningen av rullende materiell skal sikre deres funksjon og uttrykk som en del av anlegget for frakt av industriprodukter og personer.
Historisk infrastruktursystem
I tillegg til fredningen av selve jernbanelinjen, fredes også en rekke andre deler av anlegget på Rjukan. Fergeleier, stasjonsområder, bygninger og innretninger for lasting, lossing, drift og vedlikehold blir også vernet som en del av anlegget.
Rjukanbanen ble de første årene også brukt som anleggsbane for industri- og boligreisingen på Rjukan og ble fra 1911 elektrifisert sammen med Tinnosbanen. Persontrafikken ved banen ble lagt ned i 1970 og i forbindelse med nedtrapping av Norsk Hydros virksomhet på Rjukan ble banen og fergetrafikken på Tinnsjøen nedlagt i 1991.
Kart
-
Fredningsår
25.06.2014
-
Region
Vestfold og Telemark
-
Eierskap
Offentlig
-
Datering
1900 tallet
-
Enkeltminne
Teknisk/Industrielt minne: Skinnegang